GKS
1. Do zakresu działania Referatu Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska należy:
1) w zakresie spraw związanych z gospodarką komunalną:
a) opracowanie projektów uchwał Rady związanych z gospodarowaniem mieszkaniowym zasobem Gminy,
b) administrowanie, gospodarowanie i zarządzanie lokalami mieszkalnymi i użytkowymi oraz nieruchomościami budynkowymi stanowiącymi własność Gminy,
c) prowadzenie ksiąg obiektów budowlanych Gminy, dokonywanie przeglądu technicznego budynków i obiektów
d) sporządzanie umów najmu i dzierżawy lokali komunalnych,
e) wnioskowanie w sprawie ustalenia wysokości stawek czynszu i programu gospodarki lokalowej na terenie Gminy,
f) utrzymanie czystości i porządku w miejscach publicznych na terenie Gminy, oraz wokół budynków administrowanych przez Gminę,
g) zaopatrzenie budynków komunalnych w wodę, energię elektryczną, cieplną, gazową itp.
h) utrzymanie właściwego stanu technicznego i sanitarnego budynków i obiektów będących własnością Gminy,
i) prowadzenie ewidencji planowanych i wykonywanych remontów budynków i
obiektów komunalnych,
k) dokonywanie zgodnie z prawem zakupów materiałów i usług niezbędnych do realizacji remontów bieżących,
l) tworzenie i utrzymywanie terenów zielonych, parków i skwerów,
m) wykonywanie zadań w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych,
n) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie zatwierdzenia wysokości opłat za wodę i ścieki,
o) prowadzenie spraw związanych z organizowaniem pracy dla osób skazanych przez sądy w celu wykonywania pracy na cele społeczne i dla osób skierowanych przez Powiatowy Urząd Pracy, zatrudnianych przy robotach publicznych i pracach społecznie użytecznych
p) nadzór nad pracą pracowników obsługi, ustalanie harmonogramów pracy kierowców autobusów szkolnych w czasie wolnym od dowożenia uczniów
q) prowadzenie spraw związanych z eksploatacją i funkcjonowaniem własnych środków transportu,
r) rozliczanie zużycia paliwa autobusów i samochodów gminnych
s) realizacja wniosków złożonych przez sołectwa w ramach środków wyodrębnionych w budżecie Gminy na „fundusz sołecki”
2) w zakresie drogownictwa :
a) zarządzanie siecią dróg gminnych i chodników
b) prowadzenie ewidencji dróg i ulic gminnych,
c) współpraca z właściwym organem odpowiedzialnym za prawidłowe oznakowanie dróg, mostów i przejazdów kolejowych,
d) prowadzenie spraw związanych z budową, modernizacją, utrzymaniem i ochroną dróg gminnych
e) zapewnienie przejezdności dróg gminnych w okresie zimowym
f) prowadzenie spraw związanych z oświetleniem ulic i placów
g) prowadzenie spraw związanych z orzekaniem o przywrócenie pasa drogowego drogi
gminnej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia i wydawaniem zezwoleń na
zajmowanie pasa drogowego drogi lokalnej i gminnej, oraz wyrażanie zgody na
przeniesienie urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem drogi
h) współpraca z zarządami dróg powiatowych i wojewódzkich , występowanie do Wojewody Podlaskiego z wnioskami w sprawie stwierdzenia własności nieruchomości zajętych pod drogę publiczną – gminną, które stały się z mocy prawa własnością Gminy,
i) uzgadnianie spraw z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (przemarszu pielgrzymek, grup zorganizowanych itp.)
j) współpraca z przewoźnikami w sprawach publicznego transportu zbiorowego, wykonywanie zadań wynikających z ustawy o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób,
k) podejmowanie czynności związanych z przygotowywaniem dokumentacji niezbędnej do
komunalizacji nieruchomości,
l) składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej wraz z niezbędną dokumentacją w
odniesieniu do nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, podlegających
komunalizacji,
ł) przygotowywanie informacji o stanie mienia komunalnego,
m) prowadzenie spraw z zakresu rozgraniczenia nieruchomości,
n) prowadzenie spraw związanych z ustalaniem nazw miejscowości, ulic oraz numeracji nieruchomości,
3) z zakresie ochrony zabytków:
a) prowadzenie gminnej ewidencji zabytków
b) prowadzenie gminnego programu opieki nad zabytkami
c)nadzór nad miejscami pamięci narodowej i cmentarzami nie zarządzanymi przez związki wyznaniowe,
d) organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi,
e) utrzymanie i konserwacja pomników oraz tablic pamiątkowych,
f) współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków
4 )prowadzenie spraw z zakresu rolnictwa:
a) współpraca ze służbą weterynaryjną w zakresie zwalczania zaraźliwych chorób zwierzęcych i organizacja profilaktyki weterynaryjnej, koordynacja obrotu materiału hodowlanego zwierząt i zapewnienie właściwej organizacji kontrolowanego rozrodu o ocenę użytkowości,
b) współdziałanie ze służbą kwarantanny i ochrony roślin w zakresie sygnalizacji pojawiania się chwastów, chorób i szkodników w uprawach i nasadzeniach oraz nadzór nad ich zwalczaniem,
c) przeprowadzanie kontroli spełniania przez rolników obowiązku ubezpieczenia OC i ubezpieczenia budynków rolniczych,
d) nadzorowanie upraw maku i konopi,
e)prowadzenie spraw związanych z ochroną zwierząt , a w szczególności:
- wydawanie decyzji o odebraniu zwierząt rażąco zaniedbywanych lub okrutnie
traktowanych,
- wydawanie zezwoleń na utrzymanie psów rasy uznanej za agresywną,
- zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom ,
5) w zakresie spraw związanych z ochroną środowiska, a w szczególności:
a) prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska, ochrony przyrody, gospodarki wodnej i ochrony przed zanieczyszczeniami oraz wykonywania w tym zakresie kontroli i monitoringu,
b) podejmowanie działań administracyjnych i organizacyjno – technicznych celem likwidacji zagrożeń dla środowiska, a w szczególności dotyczących nielegalnych dzikich wysypisk śmieci i odpadów oraz nieprawidłowości w odprowadzaniu ścieków,
c) wydawanie zezwoleń na wycięcie drzew i krzewów, ustalanie opłat z tego tytułu , naliczanie kar za usuwanie drzew bez zezwolenia ,
d) przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji związanej z wydawaniem zezwoleń na świadczenie usług w zakresie usuwania, wykorzystywania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
e) inicjowanie działań na rzecz ochrony środowiska,
f) przygotowywanie dokumentacji do wydania decyzji i projektu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
g) wykonywanie zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
h) popularyzacja ochrony przyrody i nadzór nad zabytkami przyrody,
i) realizacja zadań gminnych wynikających z przepisów prawa górniczego i geologicznego oraz ustawy o odpadach., o utrzymaniu czystości i porządku w gminie
j) udział w pracach zespołów, komitetów w zakresie zapobiegania klęskom żywiołowym i nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska.
k) wdawanie decyzji nakazującej przywrócenie stanu poprzedniego wody na gruncie lub wykonanie urządzeń zapobiegającym szkodom
l) zatwierdzanie ugody w sprawie zmiany stanu wody
m) wydawanie decyzji na korzystania z części nieruchomości w celu wyznaczenia dostępu do powierzchniowych wód publicznych na potrzeby wykonywania robót związanych z utrzymaniem wód
2.Referatem kieruje pracownik zatrudniony przez Wójta na tym stanowisku w oparciu o umowę o pracę.
3. Przy znakowaniu spraw Referat używa symbolu „GKS”
Metryka strony