Protokół Nr XV/04

Uchwała Nr XV / 94 / 04

Uchwała Nr XV / 95 / 04

 

 

 

P R O T O K Ó Ł  Nr XV / 04

z obrad XV Sesji Rady Gminy Turośń Kościelna

która odbyła się  24 czerwca  2004 roku

 

 

Na XV Sesji Rady Gminy obecni radni :

 

       1.  Abramowicz Jerzy

2.       Bączek Jerzy

3.       Drozdowski Zbigniew

4.       Dunaj Danuta

5.       Kondzior Marek

6.       Kowalewicz Andrzej

7.       Leszczyński Tadeusz

8.       Łukaszuk Danuta

9.       Mularczyk Bogdan

10.    Muszyński Ireneusz

11.    Olszewski Marian

12.    Oniśko Piotr

13.    Wasilewski Józef

14.    Wenclik Paweł Tadeusz

 

Ponadto w obradach Rady Gminy udział wzięli : Wójt Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy oraz merytoryczni pracownicy Urzędu Gminy.

Obrady XV Sesji Rady Gminy Turośń Kościelna otworzył  Przewodniczący Rady Gminy Pan Paweł Wenclik o godzinie 9.00. Przywitał przybyłych radnych zaproszonych na obrady, a następnie stwierdził prawomocność obrad .

Poinformował zebranych , że sesja dzisiejsza została zwołana z powodu otrzymanej promesy na współfinansowanie kanalizacji we wsi Dobrowoda z programu SAPARD, gdzie są narzucone terminy realizacji i została pilna potrzeba dokonania stosownych zmian w budżecie gminy w 2004 r.

Do zaproponowanego porządku obrad zachodzi także potrzeba wniesienia pod obrady sesji kolejnego punktu dotyczącego przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Turośń Kościelna, który jest niezbędny przy składaniu wniosków do ZPORR o dofinansowanie inwestycji realizowanej przez Gminę.

 

Porządek dzienny :

1.       Ustalenie porządku obrad ,

 

2.       Informacja z działalności międzysesyjnej Wójta Gminy ,

 

3.        Interpelacje i zapytania radnych ,

 

4.       Powzięcie uchwały w sprawie zmiany w budżecie gminy w 2004 r.

 

5.       Powzięcie uchwały w sprawie uchwalenia programu gospodarczego .

 

6.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady Gminy ,

 

7.       Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych ,

8.       Wolne wnioski

 

 Porządek dzienny obrad XV  Sesji Rady gminy poddano pod głosowanie , w wyniku którego  ( głosowano 14 radnych ) został przyjęty jednogłośnie  .

 

Ad. 2

W punkcie drugim porządku obrad Wójt Gminy Andrzej Jurczak przedstawił informacje

z działalności międzysesyjnej , która to informacja stanowi załącznik do protokołu.

Informacja została przyjęta bez uwag.

 

Ad. 3

 W punkcie tym poszczególni radni przedstawili swoje interpelacje i zapytania:

 

Radny Pan Bączek Jerzy – zwrócił się z zapytaniem , kiedy będzie  możliwości wykonania dokumentacji w celu doprowadzenia wody do już zamieszkałej  posesji  w Tołczach ?

Radny Pan Drozdowski Zbigniew – zwrócił uwagę na brak zapisu w wykazie zadań inwestycyjnych i środków na ich realizację w 2004 r. w temacie droga do Markowszczyzny   .

Radny Pan Abramowicz Jerzy  - poruszył temat ciśnienia wody w wodociągach , projektowania dokumentacji w tym temacie oraz założeń i planów inwestycyjnych rozbudowy wodociągu oraz związanych z doprowadzeniem do stanu właściwego starej sieci wodociągów .

Poinformował również , że 10 marca zostało złożone w Urzędzie Gminy pismo od komitetu wsi Trypucie w temacie rozbudowy świetlicy w  Trypuciach . Brak jest zajęcia stanowiska  ze strony komisji budżetowej w tym temacie . 

Radny zgłosił potrzebę zorganizowania spotkania przedstawicieli Zarządu Dróg Wojewódzkich w temacie omówienia poprawy drogi na odcinku Trypucie – Klepacze .

Radna Pani Dunaj Danuta – zgłosiła zapytanie w temacie

         pomiarów geodezyjnych wykonywanych na terenie Turośni Kościelnej ,

         w imieniu mieszkańca wsi Turośń Kościelna poprosiła o wyjaśnienie dlaczego Urząd  Gminy przesyła zawiadomienie o terminie rozprawy administracyjnej dotyczącej wydania decyzji o warunkach zabudowy i rozprawa o wyznaczonym terminie nie odbywa się .

         estetyki , nasadzenia kwiatów na skwerku w Turośni Kościelnej .

Radny Pan Ireneusz Muszyński – zgłosił interpelację w temacie rozważenia ze strony gminy wyróżnienia osiągnięć w temacie ekologii Szkoły Podstawowej w Czaczkach Małych ,

Radny  Pan Marian Olszewski – zwrócił się z zapytaniem – co się dzieje z przekwalifikowaniem działek rolnych na działki budowlane ?.

- zasygnalizował również , że woda z wodociągu w Pomigaczach jest zła od około 4 lat – jest  to zdaniem radnego potwierdzone przez SANEPID – w związku z tym proponuje pieniądze planowane na zbiornik małej retencji przeznaczyć na wodociąg . Radny sądzi , że kredyt  zaufania jakim obdarzył Pana Wójta w poprzednich latach , być może jest zbyt duży , gdyż realizacja budżetu w temacie wody wedle radnego , nie jest we właściwym kierunku .

Radny Pan Tadeusz Leszczyński – zgłosił potrzebę poprawy nawierzchni drogi w kierunku Uhowa od Dworku Soplicowo .

Radny Pan Marek Kondzior – zgłosił uszkodzenie w jezdni ( wyrwa ) w miejscowości Iwanówka 

Radny Pan Józef Wasilewski – zgłosił potrzebę poprawy nawierzchni drogi na odcinku Topilec – Zawady

 

Ad. 4.

W punkcie tym Przewodniczący Rady Gminy poinformował , że wraz z zaproszeniem na sesję Państwo Radni otrzymali projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy w 2004 r.

Przybliżył objaśnienia dokonanych zmian i poddał pod głosowanie , w wyniku którego uchwała została powzięta jednogłośnie .

Uchwała Nr XV / 94 / 04  stanowi  .............  stronę protokołu .

 

Ad. 5 .

W punkcie tym Pan Przewodniczący wyjaśnił , że przygotowane projekty i złożone dokumenty  do programu  SAPARD  zostaną w pełni ponownie wykorzystane przy składaniu wniosków o udzielenie pomocy finansowej z  Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego . Wnioski zostaną złożone w terminach określonych przez Urząd Marszałkowski w Białymstoku , a ich  realizacja nastąpi w roku przyszłym .

Jednym z warunków przy weryfikacji złożonych wniosków  jest zgodność zamierzenia inwestycyjnego z posiadanym przez Gminę  Planem Rozwoju Regionalnego .

Jest to niezbędny warunek do składania wniosków do kolejnego funduszu .

Pan Przewodniczący podkreślił , że Rada Gminy w miarę potrzeb będzie mogła wprowadzać zmiany do zatwierdzonego Planu Rozwoju Lokalnego .

Następnie Pan Wenclik – odczytał i poddał pod głosowanie  uchwałę w sprawie uchwalenia programu gospodarczego pod nazwą „Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Turośń Kościelna „  .

Głosowało 14 radnych ( 12 –za , 2 – wstrzymało się ) . Uchwała została powzięta większością głosów .

Uchwała Nr XV / 95 / 04  stanowi  .............  stronę protokołu .

 

Ad. 6

Pan Przewodniczący oznajmił , że protokół z obrad poprzedniej Sesji Rady Gminy Państwo Radni otrzymali wraz z , materiałami na sesję i zapytał , czy do jego treści są jakieś uwagi ?

Radny Pan Bączek zgłosił ,że w protokole z poprzedniej sesji brak jest zapisu dotyczącego prośby o pisemną odpowiedź na interpelację w sprawie naprawy wjazdu do Szkoły Podstawowej w Tołczach .

Pan Wójt zgłosił propozycję by Rada zajęła stanowisko w temacie – wnioski i interpelacje składane przez Radnych muszą być składane na piśmie .

Zaproponowany wniosek Rada przegłosowała jednogłośnie .

Innych uwag nie zgłoszono , w wyniku zarządzonego głosowania protokół z obrad XIII Sesji Rady Gminy został przyjęty większością głosów .

Głosowało 14 radnych ( 13- za, 1- wstrzymał się od głosu ) .

 

Ad .7

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

-           w temacie wody Pan Wójt zaproponował na kolejną Sesję zaprosić przedstawicieli konserwatora sieci wodociągowej oraz Wójta Gminy Juchnowiec . .W związku z tym że problem wody jest bolączką od wielu lat należy wspólnie zastanowić się nad celowością modernizacji bądź też rozbudowy wodociągów . Wyjaśnił  że , budowany w poprzednich latach wodociąg w Pomigaczach nie zakładał w programie ujęcia Niewodnicy lecz zasilenie części Ignatek w Gminie Juchnowiec . W tym kierunku został położony właściwy przekrój sieci . Ponieważ systematycznie przybywa zapotrzebowań na przyłącza wodociągowe , w związku z tym  została sporządzona lista  przedstawiająca pilną potrzebę zrobienia przyłączeń wody w gminie . Wspomniana przez Pana Bączka mieszkanka nie posiadająca wody na dzień dzisiejszy nie oddała do użytku domu , nie jest jeszcze zameldowana , a w czasie budowy inwestycji może być taka sytuacja .

Należy tu jednak podkreślić ,że na chwilę obecną jest prowadzona hodowla około 6,5 tyś . gęsi przez rolników – nie ma uzgodnień wcześniejszych z konserwatorem ani z gminą.

Technika i nowinki techniczne udowadniają nam , że obecnie używane materiały do budowania wodociągów są z tworzyw bardzo szkodliwych ,przyszłość zmusi nas do wymiany .Pan Wójt przedstawił dokumentację Państwowego Inspektoratu Sanitarnego w temacie wody , kolejne dokumenty świadczące o poprawie jakości wody .

 Pan Wójt apeluje by wspólnie z rozwagą korzystać z poboru wody w okresie wzmożonej potrzeby poboru .

-          w odpowiedzi radnemu – co się dzieje z przekwalifikowaniem działek rolnych na 

       budowlane ? – przypomniał , że Rada podjęła już część uchwał w sprawie zmiany  

      przeznaczenia działek w planie zagospodarowania przestrzennego . Następnie zostały     

      wysłane pisma z zapytaniem o cenę w kwestii przeprowadzenia przetargu na zmianę

      w planie . Dalsze wnioski będą rozpatrywane na najbliższym posiedzeniu Komisji     

      Budżetowej i zostaną przygotowane kolejne projekty uchwał w tym temacie .

-          temat drogi do Markowszczyzny- Rada Gminy pojęła uchwałę , droga jest ujęła w planie  zagospodarowania przestrzennego  - temat jest rozpoczęty .

-          w odpowiedzi radnym  w sprawie poprawy nawierzchni dróg , zostaną poczynione stosowne działania ,

-          konkursy ekologiczne i inne są rozstrzygane i nagradzane przez pomysłodawcę konkursu ,

-          w odpowiedzi radnemu w temacie odbudowy świetlicy w Trypuciach – Pan wójt w momencie złożonej prośby dał odpowiedź ustną i temat uważa za zamknięty – inwestycja zostanie wsparta w miarę możliwości .

-          w temacie drogi na odcinku Trypucie – Klepacze – zwrócimy się pisemnie z zapytaniem do Powiatowego  Zarządu Dróg w kwestii planów na przyszłość . Właściwym będzie też spotkanie w tym temacie z  Radnym Powiatu z Choroszczy , który winien reprezentować nasza gminę .

-          Estetyka miejsc publicznych , skwerków jest wynikiem zaangażowania i własnej pracy mieszkańców . Sołtysi , radni wspólnie z jednostkami i organizacjami społecznymi -  mogą robić akcje  .

      W temacie rozprawy administracyjnej poprosił o podanie nazwiska zainteresowanego w celu wyjaśnienia tematu . Odpowiedź zostanie udzielona zainteresowanemu przez kierownika referatu budownictwa .

 

 

Ad. 8

Wolne wnioski:

 

W punkcie tym Pan Wójt poinformował , że zepsuł się autobus szkolny , oraz „siadły” rury w kotłowni szkolnej w Turośni Dolnej . W związku z tym jest pilna potrzeba remontu kotłowni .

W chwili obecne trwa termomodernizacja budynku szkolnego w Niewodnicy Kościelnej ,  jest ogłoszony przetarg na wykonanie robót termomodernizacyjnych budynku Szkoły Podstawowej w Tołczach .

Na zakończenie Pan Wójt poinformował , iż przygotowany jest już projekt gminnego programu ochrony środowiska . Poprosił radnych o zapoznanie się z treścią programu , który jest dostępny w Referacie Budownictwa .

Obrady kolejnej Sesji Rady Gminy planowane są na koniec sierpnia – początek września .

 

Obrady XV Sesji Rady Gminy zamknięto o godz. 11 50.

 

Protokołowała : Irena Matejczyk

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

Paweł Tadeusz Wenclik

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Turośń Kościelna

Wytwarzający/odpowiadający: Andrzej Suchowierski

Wprowadzający: Andrzej Suchowierski

Data wprowadzenia: 2004-09-23

Data modyfikacji: 2004-09-23

Opublikował: Paweł Kondracki

Data publikacji: 2004-09-23