ProtXIX05
Uchwała Nr XIX / 134 / 05
Uchwała Nr XIX / 135 / 05
P R O T O K Ó Ł Nr XIX / 05
z obrad XIX Sesji Rady Gminy Turośń Kościelna
która odbyła się 24 lutego 2005 roku
Na XIX Sesji Rady Gminy obecni radni :
1. Abramowicz Jerzy
2. Bączek Jerzy
3. Drozdowski Zbigniew
4. Dunaj Danuta
5. Dryl Tadeusz
6. Kondzior Marek
7. Kowalewicz Andrzej
8. Leszczyński Tadeusz
9. Łukaszuk Danuta
10. Mularczyk Bogdan
11. Muszyński Ireneusz
12. Olszewski Marian
13. Oniśko Piotr
14. Wasilewski Józef
15. Wenclik Paweł Tadeusz
Ponadto w obradach Rady Gminy udział wzięli : Wójt Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy , sołtysi wsi , goście wg załączonej listy , merytoryczni pracownicy Urzędu Gminy oraz mieszkańcy gminy .
Obrady XIX Sesji Rady Gminy Turośń Kościelna otworzył Przewodniczący Rady Gminy Pan Paweł Wenclik o godzinie 9.10. Przywitał gości oraz przybyłych radnych zaproszonych na obrady, a następnie stwierdził prawomocność obrad .
Poinformował zebranych , że program dzisiejszej sesji wraz z materiałami wszyscy radni i sołtysi otrzymali we właściwym terminie .
Porządek dzienny :
1. Ustalenie porządku obrad
2. Informacja z działalności międzysesyjnej Wójta Gminy .
3. Interpelacje i zapytania radnych
4. Przyjęcie uchwały w sprawie określenia Regulaminu ustalania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia ,obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych oraz przyznawania nagród nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę .
5. Sprawozdanie Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej , Komisji Oświaty i Kultury oraz Komisji Budżetowej z działalności za 2004 r.
6. Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2004 r.
7. Uchwalenie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r.
8. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady Gminy
9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
10. Wolne wnioski .
Porządek dzienny obrad XIX Sesji Rady gminy poddano pod głosowanie , w wyniku którego ( głosowano 15 radnych ) został przyjęty jednogłośnie .
W punkcie tym Pan Wójt przedstawił przybyłym na obrady : nowego Komendanta Komisariatu Policji w Łapach – podinsp. Jacka Kubasa
oraz st. post. Piotra Trzeszczkowskiego .
Goście powiedzieli kilka słów o sobie , o sytuacji obecnej i planach współpracy z gminą , a przede wszystkim współpracy ze szkołami .
Poinformowali , że rewir dzielnicowych znajdujący się w Turośni Kościelnej obsługuje go jeden dzielnicowy , lecz przewidziane są też patrole łączone z policją z innego rewiru .
Pani Danuta Łukaszuk – Przew. Komisji Alkoholowej pozytywnie wyraziła się o dotychczasowej współpracy z policją i życzyła dalszej pozytywnej kontynuacji pracy. Zwróciła się też do policji z prośbą o poinformowanie zebranych o procedurze postępowania w przypadku , gdy wiadomym jest że istnieje pokątna sprzedaż alkoholu .
Pan Komendant poinformował ,że w takim przypadku należy bezpośrednio poinformować policję i zgłosić świadka .
Dyrektor Gimnazjum zasugerował , by policja we współpracy ze szkołą brała pod uwagę głównie aspekt wychowawczy .
Radny Pan Abramowicz zwrócił uwagę na wyjazdy policji na zgłoszenia w nie uzasadnionych przypadkach ( sugerował karać autorów bezsensownych zgłoszeń ) .
Życząc owocnej współpracy Pan Wójt podziękował gościom za przybycie .
Ad. 2
W punkcie drugim porządku obrad Wójt Gminy Andrzej Jurczak przedstawił informacje
z działalności międzysesyjnej , która to informacja stanowi załącznik do protokołu.
W uzupełnieniu poinformował , że w dniu dzisiejszym została przekazana radnym informacja w związku z odbieraniem padliny .
Informacja została przyjęta bez uwag.
Ad. 3
W punkcie tym radni złożyli na piśmie oraz przedstawili swoje interpelacje .
Interpelacje zostały załączone do protokołu .
Radny Pan Jerzy Baczek – zgłosił :
- Naprawę mostu na rowie melioracyjnym we wsi Tołcze ( interpelacja była już zgłaszana pisemnie ) – radny żąda odpowiedzi na piśmie
- Wymiana instalacji elektrycznej i okien w świetlicy wiejskiej w Barszczówce
- ( instalacja stara i grozi pożarem , natomiast stolarka okienna wypada z okien )
Radna Pani Danuta Dunaj – Kiedy zostanie wykonany odcinek drogi do ulicy Dworskiej w
Turośni Kościelnej ?
Radny Kondzior Marek – zgłosił :
- wycinka drzew w miejscowości Iwanówka ( ponowienie pisma z dnia 24.06.2004 r. )
- oświetlenie uliczne w miejscowości Iwanówka ( jedna lampa na słup przy posesji przy posesji Państwa Wronów , słup z lampą przy posesji Państwa Stankiewicz ,
- obniżenie stawki za podawaną wodę ze studni głębinowej Pomigacze . Powodem jest woda warunkowo zdatna do spożycia . Proszę o wykonania badań sanitarno –epidemiologicznych wody tejże studni .
Radny Olszewski Marian zapytał :
- jak postępują prace w sprawie wodociągu Zalesiany – Niewodnica Kościelna ?
- co dzieje się w sprawie wniosku o ustalenie harmonogramu pracy w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego Gminy,
- proszę o pozwolenie naprawy instalacji elektrycznej przy liczniku ( pod plomba) przez zakład Energetyczny w świetlicy Zalesiany .
Radny Pan Tadeusz Dryl zgłosił :
- by przekazana radnym informacja o utylizacji zwierząt była przekazana wszystkim sołtysom i wywieszona do publicznej wiadomości .
- skierował zapytanie do Pana Wójta – czy ostatnie posiedzenie Komisji Oświaty wniosło coś sensownego dla Gminy ?.
Innych interpelacji nie zgłoszono .
Ad. 4.
Projekt uchwały w sprawie określenia Regulaminu ustalenia i wypłacania dodatków do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych oraz przyznawania nagród nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę
omówił i przybliżył Przewodniczący Rady . Uwag nie zgłoszono , uchwała została poddana pod głosowanie .
Głosowało 15 radnych /14 za ,1 wstrzymał się/. Uchwała została podjęta większością głosów .
Uchwała Nr XIX / 134 / 05 stanowi ............. stronę protokołu .
Ad. 5 .
W punkcie tym kolejno przewodniczący poszczególnych komisji przedstawili zebranym sprawozdania z działalności za 2004 rok z Komisji Rewizyjnej , Komisji Budżetowej oraz Komisji Oświaty i Kultury .
Za przyjęciem sprawozdań głosowało 15 radnych ( jednogłośnie ) .
Ad .6.
Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych poinformowała zebranych ,że sprawozdanie z działalności Komisji zostało przesłane radnym wraz z zaproszeniami na sesję . Poinformowała jednocześnie , że w wyznaczonym punkcie na terenie gminy będzie zmniejszona liczba godzin pracy terapełtki , gdyż nie ma większych potrzeb .
Uwag do przedstawionej informacji i sprawozdania nie zgłoszono .
Ad. 7.
Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 r. przybliżyła zebranym Pełnomocnik Wójta tejże Komisji Pani Danuta Łukaszuk .
Przy tej okazji zaapelowała o przekazywanie rodzicom by nie pisali kartek z prośbą o sprzedaż alkoholu nieletnim , gdyż są one powielane i w konsekwencji prowadzą do oszustwa
W momencie tym Pan Wójt oznajmił , że praca i zaangażowanie szczególnie Pani Przewodniczącej są bardzo pozytywnie postrzegane – czego odzwierciedleniem jest cisza na sali . Zebrani w odpowiedzi podziękowali gromkimi brawami .
Projekt uchwały został poddany pod głosowanie , w wyniku którego został przyjęty jednogłośnie . Głosowało 15 radnych – za .
Ad. 8.
Pan Przewodniczący oznajmił , że protokół z obrad poprzedniej Sesji Rady Gminy Państwo Radni otrzymali wraz z , materiałami na sesję i zapytał , czy do jego treści są jakieś uwagi ?
Uwag nie zgłoszono , w wyniku zarządzonego głosowania protokół z obrad XVIII Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie ( głosowało za 15 radnych ) .
Ad .9
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych Pan Wójt poinformował :
- w temacie wody są prowadzone skrupulatne badania i Sanepid nie dopuści do użytku wody nie zdatnej do spożycia . Na chwilę obecna jest przygotowywany projekt realizacji ujęcia wody w Pomigaczach .
Wysokość stawek za wodę ustala Rada Gminy .
- w temacie dofinansowania świetlicy w Barszczówce – temat będzie realizowany wraz z inicjatywą mieszkańców w ramach programu „Odnowa wsi „
Obecnie jest przygotowywany wniosek dla rady sołeckiej w kwestii określenia potrzeb wsi – wnioski będą kolejno realizowane .
Przy odnowie przystanków – planujemy ułożyć płytki chodnikowe wokół wszystkich przystanków .
- oświetlenie jest w 100% realizowane z budżetu Gminy – będzie uzupełniane w miarę potrzeb ,
- obecnie trwają prace nad planem zagospodarowania przestrzennego Gminy , przygotowywane są projekty uchwał do zmian w planie .
- w temacie harmonogramu wykonywanych prac inwestycyjnych przypomniał ,że są one ściśle realizowane z umową inwestycyjną .
W punkcie tym szczegółowych objaśnień udzielił kier. BGK Dariusz Ciborowski .
- temat realizacji drogi do ul. Dworskiej w Turośni Kościelnej podejmiemy na następnej Sesji Rady Gminy .
- w temacie ostatniego posiedzenia Komisji Oświaty i Kultury Pan Wójt podtrzymał swoje stanowisko , dyskusja odbyła się bez wniosków w sensie dążenia do likwidacji placówki .
- pozostałe tematy będą stopniowo realizowane w miarę możliwości i kompetencji .
Ad. 15
Wolne wnioski:
Pan Wójt przedstawił zaproszonych na obrady – Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych Pana Jędrzejewskiego oraz kir. BGK w Gminie Choroszcz .
Pan Dyrektor Jędrzejewski w kilku słowach podziękował za zaproszenie , jednocześnie usprawiedliwił nieobecność W-ce Starosty Pana Damiana Raczkowskiego .
Zwięźle przedstawił obecną sytuację finansową dróg krajowych, powiatowych i wojewódzkich . Przybliżył zebranym plany perspektywiczne co do realizacji dróg na tym terenie . Poinformował jednocześnie , że z uwagi że Powiat sam zmuszony jest finansować utrzymanie dróg , opracowany został tzw. algorytm postępowania w tym temacie .
Z uwagi na częste interwencje Wójta Gminy Turośń Kościelna w Powiecie , został opracowany plan koniecznych modernizacji nawierzchni .
Wymienił uzgodnione odcinki priorytetowe w tym temacie :
1. Klepacze _ Niewodnica Kościelna ,
( w planach inwestycyjnych Dyr. Dróg Powiatowych do roku 2007 nie ma ).
2. Topilec – Kol. Topilec ,
( Powiat jest w stanie przychylić się do woli rady i zmienić realizację odcinka ).
Przedstawiciel Gminy Choroszcz przedstawił stanowisko swojej gminy , informując że w układzie Gminy Choroszcz ważniejsze są inne ciągi komunikacyjne , niż wspólna inwestycja drogi Klepacze – Niewodnica . W momencie rezygnacji z jakiegoś z planowanych odcinków, gmina może rozpatrzyć tą propozycję .
W zapoczątkowanym temacie wywiązała się dyskusja .
Radni kolejno zgłaszali pilne potrzeby , interweniowali w sprawach słusznych takich jak wycinka drzew , zakrzewienia poboczy , odśnieżania , równania nawierzchni drogi , naprawy uszkodzonych mostków , przedłużenia ścieżek rowerowych na terenie Niewodnicy Koryckiej i Niewodnicy Kościelnej , zabezpieczenia cieków ulicznych oraz apelowali o chęć podjęcia niezbędnych prac przy uregulowaniu własności gruntów w celu wytyczenia pasa drogowego , poprawy nawierzchni dróg i podjęcia się realizacji budowy strategicznych dla Gminy odcinków drogi . Radni głównie apelowali o chęć podjęcia się wspólnego przedsięwzięcia z sąsiednią Gminą – realizacji odcinka drogi Trypucie- Niewodnica – Klepacze .
Ponowiona też została składana wcześniej prośba do Powiatu o zakup płytek chodnikowych do miejscowości Iwanówka .
Podsumowując dyskusję w kluczowych tematach poprawy jakości dróg Pan Jędrzejewski oznajmił , że w chwili obecnej zbierane są informacje o stanie dróg , a w następnej kolejności będą w miarę możliwości realizowane ( łatane ).
W tej chwili są plany poprawy drogi na odcinku Turośń Dolna – Dobrowoda .
W punkcie tym Sołtys wsi Dołki zgłosił potrzebę oznakowania miejscowości tablicami informacyjnymi ( od strony Suraża i od Chodór ) oraz postawić tablicę – Kolonia Dołki . Poprosił też o wymianę zniszczonej już pieczątki – sołtys wsi .
Podjęto też dyskusję na temat dofinansowania dla Zakładu Opieki Zdrowotnej w Łapach . Uzgodniono , że wkładem Gminy na chwilę obecną będzie termomodernizacja budynku oraz sfinansowanie windy niezbędnej dla funkcjonowania w obecnych warunkach obiektu .
Pan Wójt poinformował o planowanych na najbliższą niedzielę rozgrywkach sportowych „Turniej piłki nożnej o puchar Wójta „ w Gimnazjum w Turośni Kościelnej oraz o spotkaniu z mieszkańcami Turośni Kościelnej w temacie zbiornika małej retencji .
Kierownik BGK Dariusz Ciborowski wyświetlił na tablicy i wskazał teren pod projektowany Zbiornik Małej Retencji w Turośni Kościelnej .
Pan Wójt złożył radzie propozycję sprzedać działkę gminną przy SKR w miejscowości Turośń Kościelna w celu zakupienia działki w miejscu centralnym przy ul. Białostockiej w Turośni Kościelnej . Działka ta będzie wskazana pod obsługę zalewu . Propozycja przygotowania się do ruchu w tym kierunku została poddana pod głosowanie w wyniku którego radni głosowali :
( 11- za, 2- wstrzymało się , 2 –nieobecnych podczas głosowania ) .
Kolejną zgłoszoną propozycją poddana pod głosowanie było dofinansowanie ze strony Gminy do szpitala Łapskiego ( 11 – za, 2- wstrzymało się , 2 – nieobecnych ) .
Radny Pan Dryl Tadeusz poprosił o wyjaśnienie podejmowanego w ostatnim okresie na spotkaniu Komisji Oświaty tematu likwidacji Szkoły Podstawowej w Czaczkach Małych .
Przewodniczący Rady Pan Wenclik poinformował , że obecny stan w oświacie jest stanem przejściowym , Komisja przygląda się systemowi oświaty . Spotkanie Komisji dało pewną wiedzę , która pomoże Radzie wytworzyć nowy system reorganizacji oświaty .
Obrady XIX Sesji Rady Gminy zamknięto o godz. 15.00.
Protokołowała : Przewodniczący Rady Gminy
Irena Matejczyk Paweł Tadeusz Wenclik
Metryka strony