Protokół z sesji Nr XXVI/05
Uchwała Nr XXVI / 179 / 05
Uchwała Nr XXVI / 180 / 05
Uchwała Nr XXVI / 181 / 05
Uchwała Nr XXVI / 182 / 05
Uchwała Nr XXVI / 183 / 05
P R O T O K Ó Ł Nr XXVI / 05
z obrad XXVI Sesji Rady Gminy Turośń Kościelna
która odbyła się 29 grudnia 2005 roku .
Na XXVI Sesji Rady Gminy obecni radni :
1. Abramowicz Jerzy
2. Bączek Jerzy
3. Drozdowski Zbigniew
4. Dunaj Danuta
5. Dryl Tadeusz
6. Kowalewicz Andrzej
7. Leszczyński Tadeusz
8. Łukaszuk Danuta
9. Mularczyk Bogdan
10. Muszyński Ireneusz
11. Olszewski Marian
12. Oniśko Piotr
13. Wasilewski Józef
14. Wenclik Paweł Tadeusz
Ponadto w obradach Rady Gminy udział wzięli : Wójt Gminy, Sekretarz, Skarbnik Gminy , sołtysi wsi , goście wg załączonej listy obecności, merytoryczni pracownicy Urzędu Gminy oraz mieszkańcy gminy.
Obrady XXVI Sesji Rady Gminy Turośń Kościelna otworzył Przewodniczący Rady Gminy Paweł Wenclik o godzinie 10.05. Przywitał zebranych oraz przybyłych radnych zaproszonych na obrady, a następnie stwierdził prawomocność obrad . Poinformował przy tym ,że radny Jerzy Bączek przybędzie z opóźnieniem na obrady sesji .
Ad.1 .
Przewodniczący poinformował zebranych , że program dzisiejszej sesji wraz z materiałami wszyscy radni i sołtysi otrzymali we właściwym terminie .
Porządek dzienny :
1. Ustalenie porządku obrad.
2. Informacja z działalności międzysesyjnej Wójta Gminy.
3. Interpelacje i zapytania radnych.
4. Uchwała w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Turośń Kościelna
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność
pożytku publicznego w roku 2006 .
5. Uchwała w sprawie określenia Regulaminu ustalania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia , obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych oraz przyznawania nagród nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę .
6. Przyjęcie sprawozdania z działalności GOPS
7. Uchwała w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy
8. Uchwała w sprawie zmiany w budżecie Gminy .
9. Uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2006 r.
10. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady Gminy.
11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
12. Wolne wnioski.
Porządek dzienny obrad XXVI Sesji Rady gminy poddano pod głosowanie , w wyniku którego ( głosowano 14 radnych ) został przyjęty jednogłośnie .
Ad. 2
W punkcie drugim porządku obrad Wójt Gminy Andrzej Jurczak przedstawił informacje
z działalności międzysesyjnej , która to informacja stanowi załącznik do protokołu.
Informacja została przyjęta bez uwag .
Ad. 3
W punkcie tym radni złożyli na piśmie oraz przedstawili swoje interpelacje .
Interpelacje zostały załączone do protokołu .
Radny Zbigniew Drozdowski zgłosił :
- proszę o wykonanie tablic z napisem miejscowości Markowszczyzna i postawienie na
nowym osiedlu za sklepem w Zalesianach ,
- postawienie tablicy informacyjnej na tym osiedlu ,
Radna Danuta Dunaj :
- wystąpić z pismem do Zakładu Energetycznego w Łapach o zlikwidowanie „ migotania światła „ na terenie miejscowości Turośń Kościelna .
Innych interpelacji nie zgłoszono .
Pan Przewodniczący poinformował , że odpowiedzi na interpelacje udzieli pan Wójt w pkt.11.
Ad. 4.
Pan Przewodniczący poinformował Radę , że projekty uchwał przewidzianych do podjęcia podczas spotkania tej Sesji Rady Gminy, Państwo Radni i sołtysi otrzymali wraz z materiałami w określonym terminie.
W punkcie tym przewidziano podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Turośń Kościelna z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2006 .
Pan Wenclik wyjaśnił, że treść uchwały jest kontynuacją roku poprzedniego.
Uwag nie zgłoszono, uchwałę poddano pod głosowanie, w wyniku którego została podjęta jednogłośnie . Głosowało 13 radnych ( 13 –za ) .
Uchwała Nr XXVI / 179 / 05 stanowi ...... stronę protokołu .
Ad. 5 .
Przewodniczący Rady Gminy poinformował że , projekt uchwały w sprawie określenia Regulaminu ustalania i wypłacania dodatków do wynagrodzenia , obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny zastępstw doraźnych oraz przyznawania nagród nauczycielom zatrudnionym w szkołach prowadzonych przez Gminę , pozytywnie zaakceptowała Komisja Oświaty . Otrzymaliśmy również pozytywna opinię Związków Zawodowych .
Treść uchwały poddano pod głosowanie w wyniku którego, została przyjęta jednogłośnie .
Głosowało 13 radnych ( 13 –za ) .
Uchwała Nr XXVI / 180 / 05 stanowi ...... stronę protokołu .
Ad.6.
Sprawozdanie z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej przedstawiła Radzie Kier.GOPS Anna Sowa . Przedstawioną informację uzupełnił pan Wójt informując o zasadach wypłacania zasiłków , potrzebach i kłopotach z grupą mieszkańców ( dotyczy to w większości samotnych panów codziennie odwiedzających Urząd Gminy , bądź osób nieporadnych , których dochód przekracza kryterium określone do przyznania pomocy) .
W temacie wywiązała się dyskusja , w której radna Danuta Łukaszuk zwróciła uwagę ,że część osób przyznaną pomoc socjalną odbiera poprzez zakupy w sklepach spożywczych , czy nie jest to możliwe w innych przypadkach również .
W odpowiedzi pani kierownik poinformowała ,że jest to możliwe tylko w przypadku gdy dana osoba wyrazi na to zgodę .
Radny Kowalewicz zaakcentował ,że wzrastają wydatki na opiekę społeczną , skąd pozyskiwać środki .
W odpowiedzi radna pani Danuta podkreśliła , że najważniejszy jest dzień dzisiejszy i cieszmy się ,że stać nas na pomoc .
Sołtys wsi Barszczówka pani Mielech zwróciła uwagę ,że zasiłki rodzinne wypłacane są na koniec miesiąca , jest to nie korzystne dla oczekujących bowiem zakup biletów miesięcznych czy innych stałych opłat są we wcześniejszych terminach .
Pani Sowa poinformowała ,że są one wypłacane i przekazywane w miarę sukcesywnie .
Na zakończenie dyskusji pani Dunaj podzieliła się refleksją w temacie biedy i podłoża kapitalistycznego z jakiego się ona wywodzi .
Przewodniczący Paweł Wenclik poddał pod głosowanie przedstawione Sprawozdanie GOPS ,
które to zostało przyjęte jednogłośnie . Głosowało 13 radnych ( 13 –za ) .
Ad. 7.
Treść uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy przybliżył Pan Przewodniczący , przypominając jednocześnie poprzednią uchwałę w temacie wynagradzania oraz zasady naliczania dodatku funkcyjnego i stażowego .
Poinformował przy tym , że Komisja Budżetowa nie wniosła zastrzeżeń do uchwały.
W wyniku zarządzonego głosowania uchwała została podjęta jednogłośnie .
Głosowało 13 radnych ( 13 –za ) .
Uchwała Nr XXVI / 181 / 05 stanowi ...... stronę protokołu .
Wójt Gminy Andrzej Jurczak podziękował Radzie Gminy .
Ad. 8.
W punkcie tym Skarbnik Gminy pani Ryszarda Wojszel dokonała wyjaśnień dotyczących treści uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy . Uwag nie zgłoszono .
W wyniku głosowania uchwała została podjęta jednogłośnie .
Głosowało 13 radnych ( 13 –za, ) .
Uchwała Nr XXVI / 182 / 05 stanowi ...... stronę protokołu .
Ad. 9.
Przewodniczący Paweł Wenclik oznajmił że, treść uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2006r. była analizowana przez Komisję Budżetową Rady Gminy dnia 13.12.2005r..
Pozytywną opinię Komisji Budżetowej R.G. przedstawił Przew. Komisji Józef Wasilewski .
Projekt uchwały przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku został również pozytywnie zaopiniowany .
Pan Paweł Wenclik poprosił o wyrażenie opinii o tworzonym budżecie Wójta Gminy .
W swej wypowiedzi pan Wójt podkreślił, że w planowanym budżecie na 2006 r. umieszczone są m.inn zagadnienia dotyczące wcześniej zaplanowanych inwestycji, wnioski i żądania mieszkańców , koszty administracyjne Urzędu Gminy , wydatki na oświatę oraz bezpieczeństwo publiczne .
Przesłane wcześniej materiały z tabelarycznym projektem budżetu, w chwili posiedzenia sesji zostały zaprezentowane Radzie również przy pomocy opracowań graficznych na slajdzie .
Na prośbę radnego pana Muszyńskiego przybliżono również dla porównania podział graficzny budżetu 2005 r.
W momencie tym pan Wójt zaproponował Radzie zwołanie odrębnej sesji już w nowym 2006 roku w celu przemyślenia i ustalenia hierarchii realizacji inwestycji oraz innych zamierzeń Pozwoli to również na głębszą analizę potrzeb i niezbędnych poczynań również w temacie oświaty.
Poinformował , że do tego czasu Urząd Gminy przygotuje konkretne materiały .
W momencie tym zwrócił się do Radnych o zapytania w temacie tworzonego budżetu .
Godz. 11.30 – przybył spóźniony radny pan Baczek Jerzy .
Radny Baczek Jerzy zapytał, czy w budżecie Gminy w dziale inwestycje jest zabezpieczone w 100% środki finansowe , czy tylko w 70 % ?
Odp. Pan Wójt poinformował ,że w planach inwestycyjnych takich jak zbiornik 85 % jest gwarantowane , reszta jest do pozyskania .
Radny Olszewski Marian poprosił o wskazanie paragrafów gdzie ujęte są koszty na inwestycje dróg oraz zasugerował, że dochód własny Gminy jest zaniżony w stosunku do wykonania z 2005 r., zapytał z czego to wynika ?. Zdaniem radnego zaniżanie podatku jest nie jasne .
Odp. Pani Skarbnik wyjaśniła, że zasady tworzenia budżetu są przekazywane odgórnie, liczone jest to wedle określonych zasad . Zmiany będą przedstawiane Radzie Gminy w miarę potrzeb na kolejnych sesjach .
Radny Marian Olszewski wniósł uwagę ,że w planowanych wydatkach na inwestycje powinien być ujęty chodnik w Zalesianach , remont przystanku i okolic w Turośni Kościelnej.
Odp. W odpowiedzi Wójt przedstawił pismo Ministra Finansów z 19 grudnia 2005 r. o zwiększeniu dotacji w budżecie. Ponownie zaproponował odrębna sesję dotyczącą planowania inwestycji . Poinformował przy tym ,że niektóre prace są wymuszane przez zalecenia pokontrolne i na to nie mamy wpływu .
Obecnie nowym tematem jest reprywatyzacja po spadkobiercach .
Radna Dunaj Danuta zauważyła , że w temacie kultury fizycznej i sportu kwota wzrosła -co jest zadawalające , zapytała więc czego oczekiwać po takim wzroście ?
Odp. Pani Wojszel wyjaśniła ,że różnica wynika z tytułu zmian organizacyjnych w Urzędzie Gminy w związku z połączeniem księgowości szkół ( szczegółowe wyjaśnienia w części opisowej projektu budżetu ) .
W dalszej części spotkania dyskutowano w temacie możliwości realizacji oraz pozyskania środków na planowaną już od kilku lat budowę zbiornika małej retencji . W dyskusji zabierali głos radni : Marian Olszewski , Jerzy Bączek i Danuta Dunaj. Radni wskazywali by w budżecie wyraźnie wyodrębnić zapis dotyczący przeznaczenia kwoty na wykup gruntów pod zbiornik.
W odpowiedzi pan Wójt oraz pani Skarbnik podzielili się spostrzeżeniami ,że uchwała w tym temacie jest aktualna , chwilowo finanse zaplanowane na zbiornik były przesunięte na zakończenie rozpoczętych inwestycji , w miesiącu styczniu – lutym , zostanie rozpoczęta procedura i poczynimy starania w kierunku zmierzającym do powstania inwestycji . Jest to jednak trudna i złożona procedura. Obecnie Gmina posiada w tym temacie plan zagospodarowania przestrzennego , który upoważnia nas do wywłaszczenia terenu .
Radny Baczek Jerzy usilnie sugerował , by Wójt deklarował 100% zabezpieczenia funduszy na wykup gruntów pod zbiornik , by nie dopuścić by gmina straciła poniesionych już kosztów w tym temacie .
Wymuszona deklaracja zdaniem pana Przewodniczącego jest nie sensowna .
Zdaniem radnej pani Dunaj Danuty moda na tego typu zbiorniki już mija, obecnie promowane jest przywracanie rzekom ich pierwotnego kształtu .
Przewodniczący wyraził się , że nie podziela takiej opinii , zaakceptował jednocześnie wniosek o uzupełnienie części opisowej budżetu o opis na wykup gruntów .
Następnie odbyło się głosowanie, w wyniku którego uchwała w sprawie uchwalenia budżetu Gminy na 2006 r. została podjęta większością głosów .
Głosowało 15 radnych ( 10 –za, 5- wstrzymało się ) .
Uchwała Nr XXVI / 183 / 05 stanowi ...... stronę protokołu .
Ad. 10.
Pan Przewodniczący oznajmił , że protokół z obrad poprzedniej Sesji Rady Gminy Państwo Radni otrzymali wraz z materiałami na sesję i zapytał , czy do jego treści są jakieś uwagi ?
Uwagę zgłosił Radny pan Marian Olszewski – wniósł o uzupełnienie w pkt. 17
„ Dyskusję na temat przekwalifikowania gruntów rozpoczął Wójt , przedstawiając zestawienie przekwalifikowanych gruntów od 1996 r. Na pytania zadane przez radnego Olszewskiego Mariana odpowiadał pracownik Dariusz Ciborowski „
Radny pan Jerzy Baczek zgłosił ,że błędny jest zapis wypowiedzi Wójta . Sprostowania nie wniósł .
Innych uwag nie zgłoszono , w wyniku zarządzonego głosowania protokół z obrad XXV Sesji Rady Gminy został przyjęty . Głosowało za 14 radnych . ( 14 – za , 1- wstrzymał się od głosu z powodu nie obecności na obradach sesji ) .
Ad.11.
Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych Pan Wójt poinformował , że wnioski wymagające formy pisemnej zostaną przesłane wedle kompetencji ,dotyczy to głównie nie- właściwego przepływu energii, który jest wynikiem bardzo złego stanu technicznego sieci .
- w temacie oznakowania nowego osiedla Markowszczyzna – rozpatrzymy zgodnie z przepisami znakowania miejscowości ,
Przedłożenie dokumentacji ( interpelacja zgłoszona przez radnego pana Zbigniewa Drozdowskiego podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej) dotyczącej pisma pana Praczuka w temacie działki pod drogę w miejscowości Markowszczyzna –Cegielnia jest przygotowane . Pan Wójt zaprosił po spotkaniu zainteresowanych w tym temacie ( materiały do wglądu ) .
Ad. 12
W wolnych wnioskach radny pan Marian Olszewski przypomniał , że składał już wniosek by na nowym osiedlu w Markowszczyźnie powstała nazwa ulicy . Poinformował ,że będzie zbierał opinie od mieszkańców osiedla w tym temacie .
Sołtys wsi Dołki zgłosił następujące potrzeby :
- kanalizację we wsi, gdyż szamba nie spełniają norm unijnych ,
- postawienie tablic z nazwa miejscowości Dołki w określonym miejscu oraz tablic z nazwą Kol. Dołki .
Sołtys wsi Markowszczyzna zgłosił potrzebę podcięcia gałęzi (zgłaszane na poprzednich obradach) na wysokości posesji 7 i 7A w Markowszczyźnie .
Innych wniosków nie zgłoszono .
Obrady XXV Sesji Rady Gminy zamknięto o godz. 12.30 .
Po zamknięciu obrad Wójt Gminy oraz Przewodniczący Rady Gminy złożyli zebranym noworoczne życzenia i wspólnie odśpiewano kolędę i podzielono się opłatkiem .
Na akordeonie grał sołtys wsi Iwanówka – Edward Mielech .
Protokołowała : Przewodniczący Rady Gminy
Irena Matejczyk Paweł Tadeusz Wenclik
Metryka strony