Protokół Nr XXI z sesji Rady Gminy

 

Uchwała Nr XXI / 143 / 05

Uchwała Nr XXI / 144 / 05

Uchwała Nr XXI / 145 / 05

Uchwała Nr XXI / 146 / 05

Uchwała Nr XXI / 147 / 05

Uchwała Nr XXI / 148 / 05

Uchwała Nr XXI / 149 / 05

Uchwała Nr XXI / 150 / 05

 

P R O T O K Ó Ł  Nr XXI / 05

z obrad XXI Sesji Rady Gminy Turośń Kościelna

która odbyła się  5 maja 2005 roku .

 

Na XXI Sesji Rady Gminy obecni radni :

 

1.       Abramowicz Jerzy

2.       Bączek Jerzy

3.       Drozdowski Zbigniew

4.       Dunaj Danuta

5.       Dryl Tadeusz

6.       Kondzior Marek

7.       Kowalewicz Andrzej

8.       Leszczyński Tadeusz

9.       Łukaszuk Danuta

10.    Mularczyk Bogdan

11.    Muszyński Ireneusz

12.    Olszewski Marian

13.    Oniśko Piotr

14.    Wasilewski Józef

15.    Wenclik Paweł Tadeusz

 

Ponadto w obradach Rady Gminy udział wzięli : Wójt Gminy, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy , sołtysi wsi , goście wg załączonej listy , merytoryczni pracownicy Urzędu Gminy  oraz mieszkańcy gminy  .

Obrady XXI Sesji Rady Gminy Turośń Kościelna otworzył  Przewodniczący Rady Gminy Pan Paweł Wenclik o godzinie 9.10. Przywitał gości oraz przybyłych radnych zaproszonych na obrady, a następnie stwierdził prawomocność obrad .

Poinformował zebranych , że program dzisiejszej sesji wraz z materiałami wszyscy radni i sołtysi otrzymali we właściwym terminie .

 

Porządek dzienny :

1.       Ustalenie porządku obrad.

2.       Informacja z działalności międzysesyjnej Wójta Gminy.

3.       Interpelacje i zapytania radnych.

4.       Uchwała w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa spowodowanego przez uchwałę Rady Gminy .

5.       Uchwała w sprawie zmian w budżecie Gminy w 2005 r.

6.       Uchwała w sprawie wyrażenia opinii na temat budowy urządzeń kanalizacyjnych w granicach obszaru specjalnego ochrony ptaków Natura 2000

7.       Uchwała w sprawie zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków .

 

8.       Sprawozdanie dotyczące realizacji uchwały Rady Gminy Turośń Kościelna w sprawie naliczania opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem , oraz informacja o wydanych decyzjach w sprawie ustalenia opłaty od wzrostu wartości nieruchomości powstałego w wyniku zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego . 

9.       Uchwała w sprawie odwołania skarbnika Gminy Turośń Kościelna .

10.    Uchwała w sprawie powołania skarbnika Gminy Turośń Kościelna .

11.    Uchwała w sprawie likwidacji jednostki organizacyjnej Gminy Turośń Kościelna .

12.    Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji Rady Gminy.

13.    Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

14.    Wolne wnioski.

 

Porządek dzienny obrad XXI Sesji Rady gminy poddano pod głosowanie , w wyniku  którego  ( głosowano 15 radnych ) został przyjęty jednogłośnie .

 

Ad. 2

W punkcie drugim porządku obrad Wójt Gminy Andrzej Jurczak przedstawił informacje

z działalności międzysesyjnej , która to informacja stanowi załącznik do protokołu.

Informacja została przyjęta bez uwag .

 

Ad. 3

W punkcie tym radni złożyli na piśmie oraz przedstawili swoje interpelacje .

Interpelacje zostały  załączone do protokołu .

Radny Pan Jerzy  Baczek zgłosił :

-          naprawić rynny przy starej szkole w Tołczach od strony boiska ,

-          wystąpić do Zarządu Dróg Powiatowych o wykonanie odwodnienia przy drodze powiatowej Tołcze – Barszczówka ,

-          usunąć wyrwę przy przepuście na drodze do Barszczówki ( droga polna ) odpowiedź na piśmie .

-          dokonać ścięcia topoli przy posesji  Nr.70  w Tołczach . podczas wichury łamane gałęzie spadają na stację transformatorową –robi zwarcie przewodów energetycznych,

-          naprawić skarpy na rowie melioracyjnym w Tołczach w rejonie mostku przy basenie .

Radna Pani Danuta Łukaszuk – zgłosiła wniosek o treści :  „W naszej Gminie jest wielu bezrobotnych , ludzie ci maja ubezpieczenie zdrowotne , jeśli zarejestrują się w Biurze Pracy w Łapach i raz w miesiącu zgłoszą się tam . Do Łap trzeba dojechać , potrzebne  są pieniądze na bilet. Proponuję byśmy wyszli naprzeciw tym ludziom i poprosili by biuro pracy raz w miesiącu delegowało pracownika do Urzędu Gminy w Turośni Kościelnej i tu zgłaszali by się bezrobotni .

Radny Pan Tadeusz Dryl  - wniósł o ogólną poprawę stanu linii telefonicznej ( niskie przewody, walące się słupy ) we wsi Czaczki Wielkie będącą własnością TP.SA. .

Radny Pan Kowalewicz Andrzej  - poprosił o udrożnienie przepustu we wsi Bojary na skrzyżowaniu dróg .W czasie opadów woda zalewa gospodarstwa obok . Poprosił o udzielenie odpowiedzi na piśmie .

Radny Pan Mularczyk Bogdan – wystosować pismo do TP.SA. w sprawie poprawienia stanu linii telefonicznej w miejscowości Baciuty  ( niska wysokość przewodów i pochylone słupy telefoniczne ) .

Radny Pan Drozdowski Zbigniew – poprosił o nawiezienie piachu lub żwiru we wsi Markowszczyzna  w kierunku Pana Muszyńskiego . Mieszkańcy nawieźli gruzu i proszą o 5 lub 6  wywrotek aby przykryć gruz , rozplantowanie wykonają mieszkańcy . Wysyp proszę uzgodnić z sołtysem .

Innych interpelacji nie zgłoszono .

W punkcie tym Pan Wójt poinformował , że odpowiedzi na interpelacje i zapytania  radnych zostaną przesłane wedle kompetencji  .

 

Ad. 4.

W punkcie tym przewodniczący Rady przypomniał , że na obradach poprzedniej sesji Rady Gminy dnia 31 marca 2005 r. rozpatrywana była skarga Państwa Aleksandry i Ireneusza Łaskich na działalność Wójta Gminy dotycząca ustalenia numerów porządkowych nieruchomości we wsi Niewodnica Kościelna , w wyniku czego podjęto uchwałę  .

Państwo Łascy zgodnie z literą prawa odwołali się od decyzji Rady Gminy.

Radni kolejny raz przeanalizowali zarzuty skarżącego , przytoczyli też odpowiedź Sądu Administracyjnego .

Wywiązała się dyskusja w tym temacie , gdzie  Radna Pani Dunaj podkreślała , że należy przeanalizować czy Rada zamierza podjąć właściwą uchwałę , Pan Bączek przypomniał , że sąd odrzucił odwołanie Państwa Łaskich z uwagi na nie spełnienie procedur  , a nie zasadność skargi .

W związku z wywołaną dyskusją  Pan Wójt  ponownie wyjaśnił całość sprawy .

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa spowodowanego przez Uchwałę Rady Gminy i poddał pod głosowanie .

Głosowało 15 radnych / 9 za ,6 wstrzymało się /.

Uchwała została podjęta większością głosów.

Uchwała Nr XXI / 143 / 05  stanowi  .............  stronę protokołu .

 

Ad. 5 .

W punkcie tym przewidziano podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy z tytułu podatku od nieruchomości oraz opłat od wzrostu wartości nieruchomości .Szczegółowych objaśnień dokonywanych zmian w budżecie Gminy dokonał Pan Wójt na podstawie dołączonych  załączników do uchwały .

Głosowało za przyjęciem uchwały ( 14 –za , 1 – wstrzymał )

Uchwała została podjęta większością głosów.

Uchwała Nr XXI / 144 / 05  stanowi  .............  stronę protokołu .

 

Ad.6.

Pan Przewodniczący wyjaśnił , że program Natura 2000 został rozpoczęty w 2000 roku  i jest realizowany również na naszym terenie . Jest to program bardzo pomocny dla Gminy z uwagi na pozyskiwanie środków unijnych , ograniczy też on wprowadzenie na Gminę dużych kominów czy innych urządzeń kanalizacyjnych .

Radny Pan Andrzej Kowalewicz poddał pod wątpliwość , czy program nie będzie uciążliwy dla rolnika czy potencjalnego mieszkańca .

Pan Przewodniczący wyjaśnił niejasną kwestię , następnie odczytał projekty uchwał

( dotyczące dwóch różnych obszarów )  i poddał pod głosowanie .

Głosowało za przyjęciem uchwał ( 12 osób, 3 – wstrzymało się  )

Uchwały zostały podjęte większością głosów.

Uchwała Nr XXI / 145 / 05  stanowi  .............  stronę protokołu .

Uchwała Nr XXI / 146 / 05  stanowi  .............  stronę protokołu .

 

Ad. 7.

 W punkcie dotyczącym  zatwierdzenia taryfy za zbiorowe  zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków Pan wójt przedstawił zaproszonych na obrady gości , przedstawicieli Gospodarstwa Pomocniczego Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku . Kierownicy firmy  Pan Lewko i Pan Klejbuk  przedstawili wniosek WZM i UW oraz odpowiedzieli  na pytania radnych w kwestii co wchodzi do obowiązków firmy i do kogo się zgłaszać . Poinformowali m.in. , że obecnie zakład we własnym zakresie dokonuje wymiany wodomierzy i usuwa awarie , jest to skalkulowane w cenie składek opłacanych przez okres 5 lat po 1,40 zł. Zgłoszenia należy kierować do firmy bezpośrednio lub do konserwatorów . W temacie przepompowni własnych indywidualnych gospodarstw będą zawierane odrębne umowy korygujące opłaty .

Pan Lewko poinformował również , że w celach oszczędnościowych zakład podjął decyzję weryfikacji prawidłowości przyłączonych gospodarstw , w związku z czym przeprowadza kontrolę wszystkich przyłączy co pozwoli wyeliminować nielegalne przyłącza .

Przedstawił radzie kalkulację cenową opartą na wnikliwych wyliczeniach odprowadzania i eksploatacji ścieków i wody , dla przykładu przybliżył weryfikację kosztów w gminach ościennych i innych  .

Propozycją firmy eksploatacyjnej jest wzrost cen : za wodę 7 gr, za ścieki 75 gr.

Zgodnie z ustawą o zaopatrzeniu w wodę Rada Gminy może podjąć uchwałę bądź nie , przedstawione zaś koszty wejdą po upływie 40 dni zgodnie z uchwałą .

W dalszej części spotkania odpowiadając na uwagi i zapytania radnych i sołtysów , pan Lewko poinformował zebranych o obowiązkach zakładu i związanych z tym kosztach , przy czym zdeklarował , że w celu utrzymania stabilności bezpieczeństwa zakupi zagłuszki  dodatkowe dla wszystkich wozów przeciwpożarowych co złagodzi kłopotliwą sytuację ciągłych kradzieży zagłuszek . 

Przewodniczący Rady odczytał treść uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków i poddał pod głosowanie .

Głosowało 15 radnych ( 5- za , 9 – przeciw , 1 – wstrzymał się  ) W wyniku głosowania odrzucono proponowaną uchwałę , zatwierdzając jednocześnie uchwałę w sprawie odmowy zatwierdzenia taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków .

Uchwała Nr XXI / 147 / 05  stanowi  .............  stronę protokołu .

 

Ad. 8

W punkcie tym Przewodniczący Rady poinformował , że wraz z zaproszeniami na sesję radni otrzymali sprawozdanie dotyczące realizacji Uchwały Rady Gminy Turośń Kościelna w sprawie naliczania opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego jej podziałem , oraz informacja o wydanych decyzjach w sprawie ustalenia opłaty od wzrostu wartości nieruchomości i powstałego w wyniku zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego . Do przedstawionego sprawozdania rada nie zgłosiła uwag , w wyniku głosowania za przyjęciem głosowało 14 radnych  (13-za ,  1- wstrzymał się ).

 

Ad. 9

Wójt Gminy poinformował Radę Gminy , że obecnie pracująca na stanowisku skarbnika Gminy Pani Krystyna Falkowska  zgodnie z literą prawa złożyła podanie w związku z odejściem na emeryturę . Następnie przybliżył zebranym historię pracy Pani Falkowskiej jednocześnie informując, że  w stosownej chwili uroczyście podziękujemy dotychczasowej Pani skarbnik za współpracę .

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały w sprawie odwołania skarbnika Gminy Turośń Kościelna i poddał  pod głosowanie ,w wyniku  którego  uchwała została  podjęta większością głosów Głosowało 14 radnych : ( 9- za ,  4 – przeciw , 1 wstrzymał się ).

Uchwała Nr XX / 148 / 05  stanowi  .............  stronę protokołu .

 

Ad. 10

W punkcie tym Pan Przewodniczący poinformował radę , że rekomendowanie osoby na stanowisko skarbnika należy do obowiązków Wójta i przekazał głos Panu Wójtowi .

Pan Wójt zaproponował na to stanowisko pracującą na stanowisku głównego księgowego Panią Ryszardę Wojszel . Przedstawił kwalifikację kandydatki i wyniki jej pracy w oparciu o zalecenia pokontrolne na zajmowanym stanowisku .

Radni zwrócili się z zapytaniem o inne kandydatury czy ewentualny konkurs na to stanowisko W odpowiedzi Pan Wójt poinformował , że jest to możliwe w przypadku odrzucenia kandydatury obecnie  zaproponowanej  .

Pan Przewodniczący odczytał treść uchwały w sprawie powołania skarbnika Gminy Turośń Kościelna  i poddał pod głosowanie .

Głosowało14 radnych (10 –za ,4 –wstrzymało się .) Uchwała została powzięta większością głosów .

Uchwała Nr XXI / 149 / 05 stanowi  .............  stronę protokołu . 

 

Ad.11. 

W punkcie tym Pan Wójt wyjaśnił , że likwidacja jednostki organizacyjnej Gminy ma polegać na przekształceniu ZOEAS z jednostki organizacyjnej na  referat . Uwag nie wniesiono w związku z czym Pan Przewodniczący odczytał projekt uchwały i poddał pod głosowanie .

Głosowało 14 radnych ( 14- za , jednogłośnie .  )

Uchwała Nr XX / 150 / 05  stanowi  .............  stronę protokołu . 

 

Ad. 12

Pan Przewodniczący oznajmił , że protokół z obrad poprzedniej Sesji Rady Gminy Państwo Radni otrzymali wraz z , materiałami na sesję i zapytał , czy do jego treści są jakieś uwagi ?

Uwag nie wniesiono , w wyniku zarządzonego głosowania protokół z obrad XX Sesji Rady Gminy został przyjęty jednogłośnie ( głosowało za 14 radnych ) .

 

Ad .13

Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych  Pan Wójt poinformował , że wnioski wymagające formy pisemnej zostaną  przesłane wedle kompetencji  .

Temat nawiezienia piasku jest do załatwienia , w niedługim okresie ruszamy również z równaniem dróg w miarę potrzeb . Zostanie też zrobiona inwentaryzacja i eliminacja zbędnych przepustów .

Z Biurem  Pracy została już podpisana umowa w temacie zatrudnienia 7 pracowników bezrobotnych dla naszej Gminy do drobnych prac budowlanych  .

Odbył się też przegląd w czasie objazdu z wykonawcą przystanków autobusowych i po negocjacjach cenowych zostaną  podjęte stosowne prace .

 

Ad. 14

Wolne wnioski:

Radny Pan Marek Kondzior zapytał o cenę proponowaną do wykupu pod zbiornik Małej Retencji  i ilość ewentualnych przeciwników tej inwestycji . W odpowiedzi uzyskał informację , że cena 0,40 zł . za m2 obowiązuje cały czas , jest aktualnie przeciwnych 3 mieszkańców , nie ma też jeszcze ugody podpisanych umów . Planowany zbiornik ogłoszony w  programie Odnowa wsi , będzie zgłoszony we wniosku o pozyskanie pieniędzy na jego realizację .

Radny Pan Olszewski zapytany o wykorzystanie pozyskanych  funduszy na remont świetlicy , poinformował , że osobiście wykonał niektóre prace w swoim zakresie czynem społecznym wraz z synami .Mieszkańcy nie są zainteresowani zagospodarowaniem mienia będącego pod zarządem Rady Sołeckiej .

Obiekty świetlic są przekazane Radzie Sołeckiej  uchwałą  Rady Gminy .

Sołtys wsi Markowszczyzna  zgłosił występujące zagrożenie pożarowe jakie stanowi wysoka sucha trawa pozostawiona na nie uprawianych gruntach jednego z mieszkańców wsi .

Na dzień dzisiejszy sytuacja wygląda tak , że Pan Sobociński  jest dzierżawcą gruntów , od 10 lat nie kosi traw , a właściwym właścicielem jest Skarb Państwa .

Innych wniosków nie zgłoszono .

 

Obrady XXI  Sesji Rady Gminy zamknięto o godz. 12.45.

 

 

Protokołowała :                                                      Przewodniczący Rady Gminy

Irena Matejczyk                                                            Paweł Tadeusz Wenclik

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Turośń Kościelna

Wytwarzający/odpowiadający: Paweł Kondracki

Wprowadzający: Paweł Kondracki

Data wprowadzenia: 2005-07-15

Data modyfikacji: 2005-07-15

Opublikował: Paweł Kondracki

Data publikacji: 2005-07-15